Takk for meg!

Da var vi kommet til slutten av semesteret, og da også slutten på min bloggkarriere. Det å lage en refleksjonsblogg til eksamen er noe som er helt nytt for meg, men noe som jeg fant veldig spennende og interessant. Jeg føler at jeg har lært mye som er veldig relevant for den bransjen jeg har lyst til å jobbe med i fremtiden.

WordPress som verktøy har vært overraskende greit å manøvrere med tanke på at jeg aldri har brukt det før. Blogg som medium har jeg brukt en gang før, men da med en helt annen agenda. Den gangen holdt jeg ikke ut så lenge før jeg fant ut at det ikke var min greie. Men denne faglige måten å bruke bloggplattformet på liker jeg veldig godt! I tillegg til å ha fått gjøre research på mange interessante og relevante tema har jeg også snublet over andre fagblogger slik som denne som jeg synes er veldig inspirerende for min faglige fremtid.

Min utvikling som blogger vil jeg si har gått i en stigende kurve fra dag en. Jeg har blitt flinkere å finne relevant kunnskap på nett og sette det opp til tekster som jeg er komfortabel med at skal spres ut til det «store skumle» internettet. I tillegg så har jeg som sagt lært mer om wordpress som plattform og lært meg å utnytte det bedre. Jeg både håper og tror at en kan se min positive utvikling når en leser gjennom mine innlegg. Noe jeg er veldig åpenbart er nok at jeg har blitt flinkere til å legge ved relevante bilder i innleggene mine.

Mitt første innlegg på denne bloggen handlet om hva jeg håpte jeg skulle få ut av dette faget, og hvordan bloggen kom til å påvirke min læring;

«I løpet av dette semesteret håper jeg at jeg skal få et bedre innsyn i dagens spennende teknologiske verden, med sosiale medier. Jeg regner også med at jeg skal få en større kompetanse innen kommunikasjons faget, både praktisk og teoretisk. Digital formidling er et fag som handler om alle de moderne måtene vi har å kommunisere på nå i 2014, og veien vi har gått for å komme til det punktet vi er på nå». 

Sitatet ovenfor er direkte hentet fra det jeg skrev i starten av semesteret. Jeg vil si at jeg har lært mye om vår moderne verden på nett. Jeg har lært veldig mye om nettmediets potensiale og reflektert en god del over hvilken retning det kommer til å ta i fremtiden. Jeg har også lært å skrive bedre for nettet, og lært om wordpress som et hjelpemiddel.

For oppsummere enkelt og greit hva jeg har lært dette semesteret i KOM109 Digital Formidling har jeg satt opp en liste;

  • Jeg har lært om hvilke utfordringer nettet står ovenfor og hvilke ulemper som kan komme av at vi har internett til råde og bruker det i en såpass stor del av hverdagen vår.
  • Jeg har lært mye om utviklingen av sosiale medier, og hvordan dette kan komme til å utvikle seg videre i fremtiden.
  • Hvordan forskjellige merker og bedrifter velger å markedsføre seg selv på ulike digitale plattformer med ulike hjelpemidler for å nå ut til sin målgruppe.
  • Hvordan nettavisene stadig utvikler seg og bruker mer og mer multimedia.
  • Lært om nye uttrykk som jeg aldri hadde hørt før, men som jeg nå er blitt veldig engasjert i. Et eksempel er Net Neutrality .
  • Jeg har lært hvor ekstremt viktig det er å være kildekritisk, og hvilke måter du kan være sikker på at kilden din er troverdig.
  • Hvordan alle har mulighet til å være journalist på nettet, og hvordan dette kan true den gravende og tradisjonelle journalistiskken vi alltid kunne stole på før.
  • Jeg har lært mye om Gamification i både læring og nettaviser, og synes dette er et veldig interessant emne som jeg uten tvil kommer til å følge med på fremtiden.

Det er nesten litt vemodigt at jeg skal avslutte denne bloggen nå, men det er med et godt hjerte jeg gjør det. Jeg føler at jeg har nådd målene jeg satt for denne refleksjonsbloggen. Jeg har også lært mer om meg selv og hva jeg vil jobbe med i fremtiden. Mange nye uttrykk som omhandler nettet og dets potensiale har blitt en naturlig del av mitt vokabular, dette ser jeg på som veldig positivt ettersom jeg har tenkt å fortsette på denne karrierestien.

Så tusen takk for meg! En ekstra takk til alle dere som har vært innom og lagt igjen en kommentar. Dette har vært en morsom og lærerik opplevelse for meg, men jeg kjenner også at jeg er klar for sommerferie. Til høsten skal jeg skrive bachelor så da jeg trenger å lade opp batteriene.

God ferie! 🙂

Legg igjen en kommentar

