Gamification

Det å finne nye måter å tilegne seg kunnskaper på og spre informasjon på en måte som gjør at folk engasjerer seg er noe som er veldig aktuelt for tiden. Det blir vanligere og vanligere å bruke spillmekanikk på andre steder enn i dataspill. Vi kan se det i alt fra et trafikk-kamera som har lagd et lotteri hvor de som holder fartsgrensene kan vinne, til nyhetssimulatorer om f.eks. jordskjelvet på Haiti hvor en kan gå inn i enten en hjelpearbeider, journalist eller en overlevende sitt synspunkt og erfare hva de erfarte.

Selv synes jeg at dette er en veldig god idé, jeg merket hvor engasjert jeg ble i alle de forskjellige grafikkene og spillene jeg prøvde ut når jeg gjorde research til dette blogginnlegget. Det jeg vil si engasjerte meg mest og som jeg brukte en del tid på er denne grafikken eller «spillet» hvor jeg skal spille den 28 år gamle sunni muslimen Karima fra Syria. Hun ser seg nødt til å flykte p.g.a omstendighetene i landet sitt, det er her jeg kommer inn og tar valg og følger henne på reisen til frihet. Første gang valgte jeg feil og endte opp i en camp i Bulgaria hvor Karima ikke kunne flykte, og hvor hun heller ikke hadde noen fremtid. Men den andre gangen klarte jeg å få henne i sikkerhet til Sverige hvor hun endelig fikk oppholdstillatelse. Disse type «spill» gir oss et mye mer «hands on» perspektiv og gjør oss engasjerte samtidig som vi lærer mye, i dette tilfellet om hvordan det er å være flyktning fra et krigsfullt land.

 

 

 

Skjermbilde 2014-05-08 kl. 23.39.23                                                   Skjermdump fra The Guardian

Gamification er også et verktøy som kan og blir brukt hyppig i undervisning. Det å gi barn og unge en morsommere måte å lære på tror jeg er en veldig god idé. Jeg er selv i en generasjon som har vokst opp med spill i læring. Jeg husker fortsatt hvordan jeg kunne sitte i flere timer å kose meg foran PC skjermen og spille ulike spill som lærte meg både og regne og skrive bedre. Jeg tror selv at dette gjorde at jeg ble mer interessert og flinkere i skolesammenheng. Jane McGonigal sier i dette videointervjuet at det å få en umiddelbar respons og belønning for det du gjør har en positiv innvirkning på viljen til å lære og et ønske om å gjøre det bedre neste gang. Det gir også et avbrekk i form av at du får bruke andre deler av hjernen ved å ha en mer praktisk tilnærming til fagstoffet.

Gamification som virkemiddel er veldig effektivt både innenfor kommunikasjonen i nyhetsbildet og i skolen. Det at en gjør læring og tilegning av informasjon lettere og morsommere kan fort tenkes å gjøre at flere får forståelse av emner og nyheter som de kanskje ellers ikke ville ofret så mange tanker.
Det at gamification har fått så gode tilbakemeldinger gjør at flere bransjer og bedrifter bruker dette som et hjelpemiddel. Det kan enten være spill for å markedsføre seg selv og sine produkter slik som tacospillet TVNorge har i samerbeid med Meny, eller det kan være slik som denne reklamen for bilmodellen for Honda. Det den nye Honda Insight ønsker å oppnå er at sjåføren skal se på kjøreturen som et spill hvor målet er å kjøre mest mulig grønt og miljøvennlig, når du har hatt en miljøvennlig kjøretur vil du låse opp ulike achievements. Dette mener Honda vil gjøre bilistene flinkere til å opptre miljøvennlig siden konkurranse instinktet slår inn og en ønsker å gjøre det best mulig for å få høyest mulig score.

Skjermbilde 2014-05-08 kl. 23.50.28

 

                                         Skjermdump fra reklamefilmen for Honda Insight

Selv om gamification får flere folk engasjerte i alt fra norskundervisning, flyktnings debatten og miljøvennlig kjøring, er det likevel noen kritikere der ute som mener at gamification gir et mer useriøst preg over saker som fortjener mer respekt. Noen mener at seriøse og tragiske saker slik som for eksempel jordskjelvet og katastrofen på Haiti ikke burde bli fremstilt i en «morsom» spillversjon. Til en viss grad kan jeg forstå dette, men så lenge det gjøres på smakfull måte med hjelp av informativ tekst som gjør at en får et bedre innsyn og forstår mer slik som denne online experiencen jeg har nevnt tidligere gjør det synes jeg det er et bra tiltak.

I fremtiden håper jeg at vi ser mer til denne teknologien både på skolen og i nettavisene. Det gir ny motivasjon til læring og gir oss perspektiver og dybdeinformasjon som vi ellers ikke ville tilegnet oss gjennom vanlig lesing. Det vil uten tvil bli spennende å følge med videre hvordan gamification vil utvikle seg som hjelpemiddel både innen markedsføring, undervisning, nyhetsformidling og om vi vil få nye idéer innen forskjellige bransjer, både nyskapende og noen kanskje litt «over the top». En ting er sikkert; dette er en teknologi jeg kommer til å følge med på i fremtiden!

 

Legg igjen en kommentar

