Denne, dette, derfor, her og slik

Det er ikke til å stikke under en stol at journalistikkens form har endret seg en god del de siste tiårene, spesielt etter at nettavisene ble et faktum. I og med at det er så mange forskjellige store aviser i tillegg til mindre nisje aviser på nettet, blir det naturlig nok en stor kamp om å få mest lesere til deres sider og deres saker.

Det blir derfor en kamp om flest klikk, og for å dra flest lesere prøver journalistene å lage mest mulig «klikkbare» overskrifter. Dette har frilansjournalist Fredrik Drevon satt helt på spissen med kronikken sin Slik Banaliseres MedieneHer påpeker han hvordan de store gratis nettavisene som oftest skriver saker som ikke har en stor nyhetsverdi, men som bare prøver og underholde leseren og få dem til å trykke seg videre inn. Dermed får avisene nok inntekter fra annonsørene sine. Dette gjør de som oftest ved å starte overskriftene på fremsiden med ordene denne, dette, derfor, her og slik.

Screenshots hentet fra VGnett sin fremsiden den 17.04.14.

Jeg vil si meg enig med en del av det Drevon nevner i sin kronikk. Etter å ha gjort ett kjapt søk på Dagbladet og VG sine nettaviser ser jeg at denne typen overskrifter går igjen i en stor del av deres forsidesaker. Grunnen til at journalistikken kanskje ikke er like gravende som den ofte var før når det var papirformatet som var det gjeldende mediet for alle, er nok det store mangfaldet vi nå har på de digitale plattformene. Når nettaviser velger å være gratis for sine lesere, er de avhengige av annonsører for å overleve. Derfor får de journalistene sine til å skrive mest lettleste saker som de ikke trenger å bruke lang tid på siden disse ofte får flere klikk enn hva en lang gravende reportasje som de kanskje bruker opp til flere dager på å skrive gjør.

Denne type journalistikk blir mer en jakt på klikk enn noe annet. Vi som lesere burde forstå at vi ikke kan få i både pose og sekk. I denne settingen vil det si at vi ikke kan få gode, utdypende, gravende og samfunnskritiske reportasjer på nett, i tillegg til at de skal være helt gratis. Derfor har et par aviser valgt å ha betalingstjenester på sine sider slik at de fortsatt har mulighet til å fokusere mer på sin gravende journalistikk og hva deres lesere ønsker å lese uten å måtte tenke altfor mye på hva som gir mest annonseinntekter fra klikk.

Personlig synes jeg nettsiden til NYtimes er veldig bra, her har de saker som både er samfunnskritiske og interessante, selv om jeg personlig synes layout’en er litt rotete. Her har de en betalingsversjon hvor de selger abonnement til leserene hvor de betaler for hver uke de er medlem.

En annen mulig betalingsløsning som kan bli brukt er å såkalte mikrobetalinger for hver artikkel/ reportasje du som leser verdsetter. Dette nevner Drevon i kommentarfeltet under sin kronikk, hvor han viser til at alle artikler kan ha ett symbol under artikkelen hvor leseren kan trykke og dermed betale ca 10kr fra sin paypalkonto (eller noe lignende). Dette vil premiere de gode artikkelene, i tillegg til å gjøre nettavisene friere fra annonsørene.

Journalistikkens form på de ulike digitale plattformene kommer derfor helt an på hvilke lesere de har, og hvordan de tjener penger, enten fra publikummet selv eller fra annonsører. Når det er sagt finnes det selvfølgelig mange eksempler på veldig god journalistikk på de nettavisene som har valgt en gratis modell. Denne saken fra VG er ett veldig godt bruk av de mulighetene som er på nettet, i tillegg til at det er granskende og selvlagt journalistikk. Derfor er det nesten litt trist at slike langvarige, granskende og selvlagde journalistiske nyheter ofte får færre klikk enn hva en kort artikkel om Miley Cyrus sin siste skandale kan få.

Dermed kan en konkludere med at i nettavisene slik som ellers på nettet får en ofte hva en betaler for.

Advertisements

2 thoughts on “Denne, dette, derfor, her og slik

  1. merethekloster sier:

    Er helt enig med at en får hva en betaler for på nettet. Jeg er en av de som scroller nedover VG uten å lese veldig mye, men jeg legger allikevel merke til at en må betale for flere og flere artikler. Noe jeg forstår veldig godt, i og med færre og færre kjøper papirutgaven. Noe jeg syns er veldig sunn! Men syns ideen betaling for hver artikkel høres veldig bra ut! Da kan en velge ut selv hva en skal betale for og ikke. Fint innlegg 🙂

  2. Jeg syns det er trist at papiravisen ikke blir like mye kjøpt nå som før, eller at folk ikke tar seg tid til å lese den. Men jeg selv hadde ikke lest artikler på nett hvis de IKKE var korte og konkrete. Overkriften handler som du har sagt om å få flest klikk, der er jeg enig. I en viss fare for å være naiv velger jeg å tro at de fortsatt bruker godt tid på a skrive artikler, og at de fortsatt bryr seg om hva som blir skrevet og publisert. Det er synn at alt nå skal handle om penger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: