Nettmediets potensiale

Nettmediene er noe som i en stor del preger vårt moderne verden. De aller fleste av oss har en tablet eller en smartphone tilgjengelig døgnet rundt. Der har vi har tilgang til alt av underholdning og nyheter hele tiden. Men klarer vi å bruke potensialet nettet har til det fulle? Og hvilket potensiale er det egentlig nyhetsredaksjonene på nett har? Det er disse spørsmålene jeg har tenkt å se litt nærmere på i dette blogginnlegget.

Nyhetsredaksjoner verden rundt har i løpet av de siste årene kommet opp med både vellykkede og ikke så vellykkede idéer for å få nye og flere lojale lesere til å jevnlig besøke deres nettside. Jeg vil først og fremst dra frem CNN sin iReport, hvor de inviterer leserne sine som enten er ute i verden hvor det skjer spennende og relevante ting til å skrive interessante artikler og reportasjer som kanskje er utenfor rekkevidden til en vanlig utsendt journalist. Eller så kan det være at de legger ut bilder eller skriver spennende portretter av personer som ellers kanskje ikke kunne fått sin historie ut til verden hadde det ikke vært for iReport. Ett eksempel er denne artikkelen skrevet av iReporter MaiaKiev, som bor i Ukraina og skriver spennende saker om hva som skjer i denne konfliktfulle regionen. Denne typen journalistikk blir ofte omtalt som borgerjournalistikk, og gir de vanlige mottakerne av nyheter muligheten til å bidra og spre kunnskaper og nyheter. Dette potensialet som nyhetsredaksjonene på nettet har, mener jeg at CNN har vært veldig flinke til å utnytte. Ved å lese artikkelen “iReporting” an Uprising: CNN and Citizen Journalism in Network Culture» skrevet av Lindsey Palmer, får vi ett innblikk i hvordan iReport fungerer og hvilken rolle denne type journalistikk spiller i dagens samfunn.

Skjermbilde 2014-04-13 kl. 18.15.33

Bilde hentet fra iReport sin hjemmeside.

Per dags dato er det ingen norske nettaviser jeg vet om som er like flinke til å utnytte dette potensialet. Men de er blitt mye flinkere i det siste til å la leserne kommentere og debattere sakene som blir lagt ut i egne forum eller i ett kommentarfelt under selve artikkelen. I tillegg så har de også blitt flinkere til å utnytte muligheten til å spre sakene sine via «dele» linker til andre sosiale medier som for eksempel Twitter og Facebook.

En annen type journalstikk som har kommet frem i lyset i det siste nå som vi begynner å forstå hvilket potensiale nettmediene har, er blogging med et sterkt journalistisk preg. Dette gir den vanlige mannen i gaten muligheten til å få frem sine synspunkter og saker på nettet uten å gå gjennom en tredjeparts nettside eller nettavis. I dette blogginnlegget fra bloggen Onlinejournalismblog skrevet av Paul Bradshaw ser vi at journalister ofte velger å ha blogger som kilder i tillegg til at de ofte kan ha en blogg på siden selv hvor de skriver journalistiske verk som ikke får plass på en annen mer annerkjent plattform. Dette gir et mangfold i stoff og nyheter vi som mottakere har å velge mellom, selv om dette selvfølgelig fører til at det blir vanskeligere å skille mellom hva som er troverdige og kildesikre sider, og hva som ikke er det.

I dagens samfunn lever vi som nevnt ovenfor i ett mye større mangfold av nyheter på utallige plattformer i forhold til hvordan det var før. Dette fører derfor naturlig til at det blir kamp om ha de mest leste nyhetene som trekker folks oppmerksomhet. Selv om kanskje nyheten i seg selv ikke er noe spesielt oppsiktsvekkende, er måten nyheten er fremstilt på kanskje annerledes og derfor vekker det nysgjerrigheten hos leseren, og derfor går de inn og ser hva dette er for noe. Dette skriver Ian Biggost om i artikkelen «The Rise of Curiosity Journalism». Her ser forfatteren på hvordan det ofte er saker slik som en quiz om hvor i USA du hører hjemme i forhold til dialekten din, som havner langt oppe over årets mest leste saker. Dette er ett spennende studie, samtidig som det gir stor mening at mange vil klikke inn på ting som virker spennende og som skiller seg ut fra den uendelige nyhetsstrømmen som er over hele nettet til en hver tid. Personlig ble min nysgjerrighet pirret selv om jeg ikke er fra USA en gang, så jeg tok testen og fant ut at min amerikanske dialekt passer best inn på Honolulu, Hawaii. Hvilken nyhetsverdi dette har kan selvfølgelig diskuteres, men dette er noe som lager debatt og skaffer flere lesere.

I fremtiden kommer vi nok til å se mer til slike nyheter i tillegg til mer borgerjournalistikk. Dette gjør at det er flere involvert i den tidligere tradisjonelle nyhetsspredningen. Mange nyhetsredaksjoner har nok mye å lære før de kan si de har utnyttet nettmediets fulle potensial, så det vil bli spennende og følge med videre om de finner mer utav hva som kan være mulig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: