Pepsi.com

I vårt digitaliserte samfunn må alle de forskjellige merkene, kjedene og offentlige personer «selge» seg selv på mange forskjellige plattformer. I tillegg til å ha reklame innslag ute i den virkelige verden må de være tilstede og godt synlige i den digitale verden. Her gjelder det å ha gode medarbeidere som kan komme på nye idéer for å nå ut til målgruppene på en måte som ikke virker for desperat.

Et godt grunnlag for å drive denne type markedsføring er å ha en profesjonell og bra laget nettside med all nødvendig og nyttig informasjon om det en prøver og selge. Jeg har tatt en titt på hvordan Pepsi har lagt opp sitt nettsted for å gjøre merket deres mest mulig attraktivt.

Pepsi har uten tvil lagt mest trykk på den visuelle delen i deres markedsføring på nettsiden. De har lagt ut mange videoer og bilder under to kategorier «Whats now?» og «Your voice». I Whats now kategorien viser de til hvordan de sponser fotball, store musikkfestivaler og artister som hovefestivalen og 2chainz. Med dette prøver de nok å vise hvor «kult» Pepsi er. Det sender en melding til konsumentene når de velger å sponse slike energifulle aktiviteter som sport og festivalliv. Det er dermed tydelig at målgruppen for deres visuelle reklame ikke er kvinner 60+ som kun ser på såpeserier og strikker ullsokker til barnebarna sine.

Under kategorien «your voice» gir de oss vanlige folk muligheten til å forme nettsiden deres med våre egne instagrambilder hvor vi poserer med et pepsiprodukt og bruker hashtaggen deres #livefornow. Dette er et godt virkemiddel og markedsføringstriks for at Pepsi eller Pepsi Pulse som de kaller seg på nettsiden, skal bli en snakkis og at det skal bli større interesse rundt Pepsi og deres produkter. I og med at Pepsi skriver«Pepsi Pulse lets you live at the speed of now with our pick of the hottest updates from the worlds of music, sports and entertainment, plus the most important wold of all – yours» viser de at hvis du følger med på pepsi og deres merker vil du i tillegg få med deg hva som er aktuellt og kult i mange andre arenaer innenfor populærkultur og at de gjør alt for deg personlig som en konsument av deres produkter. De spiller også mye på «alle gjør det» prinsippet, hvis Pepsi er godt nok for verdens største stjerner og happenings så er det vel godt nok for oss vanlige folk i gata også?

Pepsi er et allerede godt kjent og etablert merke, og med en såpass solid markedføring på nett med et vev av interaksjon med kundene sine via både facebook, youtube og instagram, i tillegg til at de er tilstede på alle de kule og populære eventene i samvær med de hotteste stjernene for øyeblikket har nok pepsi funnet en måte å få folk interessert og engasjert i deres kampanjer og produkter. Via nettsiden deres med veldig mange visuelle virkemidler som filmer, bilder etc. og med ett par velvalgte fraser og ord som #livefornow, kommer nok Pepsi til å holde seg aktuelle på nett og i den virkelige verden i lang tid fremover. Gleder meg til å se hva de kommer til å gjøre i fremtiden for å henge med i den teknologiske utviklingen vi nok kommer til å se.

Image

Bilde fra Pepsi.com.
Ett godt eksempel på et retorisk virkemiddel hvor Pepsi har tatt ett populært uttrykk fra dagens trend kultur «Do you even lift bro» og byttet det om til «do you even max bro». Dette er morsomt samtidig som Pepsi får frem budskapet sitt om at de henger med på trendene og populærkulturen og dermed er ett «kult» og «hipt» merke.

Advertisements

4 thoughts on “Pepsi.com

  1. Veldig bra skrevet! Du kommer med mange gode poenger, og måten du reflekterer rundt innleggets tema er interessant. Jeg likte spesielt godt denne setningen: «De spiller også mye på «alle gjør det» prinsippet, hvis Pepsi er godt nok for verdens største stjerner og happenings så er det vel godt nok for oss vanlige folk i gata også?» Den er veldig ‹‹on the spot››.

    Fortsett sånn! Gleder meg til å lese mer!

  2. merethekloster sier:

    Fint innlegg! Du har mange bra punkter og viser godt til hvordan Pepsi har lagt opp nettsiden sin. Pepsi spiller veldig på at de skal være «hippe» og populære, spesielt blant ungdommer, noe som godt vises igjen på nettsiden deres. Liker eksempelet ditt på slutten, det viser veldig bra hva det er Pepsi prøver å formidle og hvem målgruppen deres er, altså unge mennesker.

  3. ail94 sier:

    Hei.

    Dette var en grundig analyse av nettsiden til Pepsi. Jeg er imponert. Du skriver bra og har fått med mange bra virkemidler som Pepsi bruker for å fremme sitt varemerke. Pepsi har virkelig knekt koden for hvordan de skal nå ut til et ungt publikum. Som du nevner er hashtaggen deres #livefornow et perfekt eksempel på nettopp dette. Hashtags har de siste årene tatt verden med storm og firmaer er smarte om de tar i bruk dette konseptet. Ved å sponse populære arrangementer viser Pepsi også at de er et merke som er veldig kule og «up to date».

    Som du nevner har de også postet et bilde på nettsiden sin med teksten «Do you even max bro» som er inspirert av populærkulturens «Do you even lift bro?». Dette er en humoristisk og kul måte å fremme sitt produkt.

    Du skriver utrolig grundige og interessante blogginnlegg. Jeg gleder meg til å følge med videre!

  4. fjambak sier:

    Hei Heidi!
    Jeg liker måten du analyserer nettsiden på, og du får fram gode poeng! Det at pepsi er såpass stort og kommer til å holde seg aktuelle på nett og i den virkelige verden lenge er jeg enig i. De er flinke når det kommer til å bruke virkemidler for å markesdsføre seg.
    Veldig bra innlegg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: