Facebook, ukult?

Facebook er en sosial plattform som de aller fleste har hørt om, og hvor veldig mange har sin egen profil hvor de oppdaterer venner og familie om hva som skjer i livet deres via bilder, statusoppdateringer og privat chat.

Facebook ble oppstartet av Mark Zuckerberg for nøyaktig ti år siden idag 4 februar 2004. Da var han fortsatt elev ved Harvard University. Grunnen til at han startet dette var at det skulle bli lettere å koble sammen universitetene via internettet, slik at de kunne holde kontakt, dele stoff og sjekke ut andre elever ved andre skoler.

Det tok ikke lang tid før Facebook ble allemannseie, og spreddes over så og si hele verden. I dag kan jeg holde kontakt med venner i USA daglig, og dele bilder med venner fra Australia og Chile i løpet av et lite øyeblikk.
Men spørsmålet idag er heller om Facebook ikke har blitt litt for stort? Nå som både foreldre og besteforeldre generasjonen har inntatt dette sosiale mediet har forskning oppdaget en trend hvor de yngre brukerne har gått vekk fra Facebook, og heller benytter seg av de nye foreldrefrie mediene som instagram, snapchat og twitter. Mange ungdommer i rundt 16 års alderen sier at det er flaut å være på facebook nå, og at foreldrene bruker mediet til å spionere på dem.

Dette har gjort at Facebook har opplevd en nedgang i den tidligere gode veksten som tidligere var assosiert med suksesshistorien om Facebook. I tillegg så gjør denne nedgangen at Facebook setter opp en del mer reklame for å gjøre opp for den tapte generasjonen, som igjen gjør at folk blir irriterte. De har også opplevd en del hets for at de bruker personopplysninger for å gi annonsørene mulighet til å reklamere for akkurat de målgruppene de vil.

Hvis det blir en forlengelse av disse trendene kan Facebook gå en dårlig tid imøte, hvor bare «gamlingene» holder til, og deler bilder av de nyeste innkjøpene til blomsterbedet sitt. Så naturlig nok må Facebook gjøre noe for å prøve å få de yngre til å bruke Facebook mer aktivt, uten å jage bort de eldre. Det som er veldig positivt med Facebook som et sosialt medium er at de tilbyr andre tjenester og har ett mye mer solid grunnlag i forhold til twitter og lignende. På facebook er det lettere å holde kontakt med folk og sjekke hvordan det går med gamle venner og bekjente, noe av det min generasjon bruker facebook mest til er nok å «facebook- stalke» og å planlegge arrangementer. Her er fortsatt Facebook størst og er den beste plattformen å gå til synes jeg. Men hvis jeg skal legge ut bilder velger jeg heller instagram, selv om mamma maser om at jeg må legge ut på Facebook for der kan hun også se dem.

Instagram er eid av Facebook, så Facebook kommer nok til å klare seg bra i fremtiden selv om mediene og ungdommene endrer plattformer. Og hvem vet, om noen år blir det kanskje hipster kult å henge på Facebook igjen? Trender kommer og går hele tiden, så det er vanskelig å spå fremtiden til alle de forskjellige sosiale mediene. En ting Facebook gjør for å nå ut til de yngre, er å hele tiden oppdatere og lage nye apper, dette er viktig arbeid for å hele tiden holde seg «kule og freshe» for de unge.

For annonsørene sin del, er Facebook et viktig virkemiddel for å nå ut til de unge som ikke leser aviser eller reklame ellers. Så det at Facebook gir dem mulighet til å reklamere hos de som passer perfekt inn i deres målgruppe har nok verdt gull verdt. Men nå som folk begynner å gå lei av reklamer som f.eks «Kristne single i ditt nærområde» som tar over veggen på Facebook må bedrifter være litt innovative og komme på nye måter å bruke Facebook for å få kontakt med kundene de vil ha. Noen virkemidler som er brukt som jeg synes er gode tiltak er å ha konkurranser på facebook «like» siden til bedriften eller å innlede til debatt, eller å spør etter forslag om hva kundene vil ha i kommentarfeltene sine. Det er viktig å inkludere kundene som enkeltpersoner, dette vil engasjere og dermed skape flere likes og shares som gjør at flere hører om bedriften deres. Hvis bedriften vil nå de unge burde de selvfølgelig også bruke flere medier som instagram, twitter og til og med snapchat kan nå brukes i markedsføring.

Facebook er inne i en liten nedgangsfase nå blant de unge, men de vil nok fortsette å være aktuelle i en god stund fremover. Det er et medium som kan gjøre hverdagen og kommunikasjon lettere for folk i alle verdens hjørner. Annonsørene står ovenfor en liten utfordring med å komme på nye kampanjer som kan engasjere og trekke nye yngre kunder, men facebook er fortsatt en veldig god arena for å sette igang slike kampanjer mener jeg.

Advertisements

One thought on “Facebook, ukult?

  1. ail94 sier:

    Historien om hvordan Facebook ble til er svært så fascinerende. Hvem hadde trodd at et skoleprosjekt skulle bli en så viktig del av både enkeltpersoner og bedrifter sin hverdag den dag i dag?

    Du har mange bra poeng og skriver på en svært morsom måte. Jeg gleder meg virkelig til å følge med videre på bloggen din!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: